5060601506 |
Memòria històrica i diàleg intergeneracional: el passat en comú |
2019-2020 |
Seminari de coordinació. Secundària en general |
|
|
|
17/10/2019 - 30/6/2020 (30 hores) de h a h |
|
Lloc per determinar |
|
(Catalunya)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Pla de l'Estany
|
| |
|
Activitat afectada per la Instrucció 3/2020, de 13 de març. COVID19 |
| |
Inscripció |
12/09/2019 - 27/09/2019 |
|
DATA INICI PROVISIONAL |
| |
Descripció i Metodologia: |
Projecte pedagògic coordinat per representants dels 4 centres de secundària del Pla de l’Estany, amb la intervenció de l’Ajuntament de Banyoles, el Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles i experts locals en investigació històrica.
|
| |
Objectius |
-La recuperació de la memòria històrica és un element clau que una societat ha de tenir present per comprendre el seu passat i per no repetir els errors de cares al futur.
-Es tracta de recuperar i inventariar els testimonis en primera persona que ens puguin acostar a les experiències de la repressió franquista i al que suposava viure sota el control d’un règim dictatorial.
-Es tracta de tornar a posar èmfasi al diàleg entre generacions, la transmissió oral com a font d’enriquiment personal i d’aprenentatge per les dues bandes.
-Es tracta d’adquirir i desenvolupar habilitats i coneixements: com ara les eines per efectuar una entrevista, els recursos tecnològics a l’abast per fer una gravació, les claus interpretatives per entendre el model educatiu del franquisme i la seva influència en la societat.
-Es tracta de copsar totes les possibilitats que té la història oral com a font i com a mètode d’investigació. I l’entrevista com a recurs per moltes altres ciències que van des de la psicologia, l’etnologia, la lingüística o el periodisme.
-El format d’aquest curs intentarà implicar la diversitat dels centres educatius, procurant incorporar en la recuperació de la memòria històrica altres models educatius.
|
| |
Continguts |
-Sessions preparatòries per explicar el franquisme en el context nacional i estatal.
-Sessions amb experts locals per aterrar el franquisme a escala local, per conèixer la cartografia i les conseqüències de la repressió en tots els àmbits: des de la repressió física fins al control social i a la construcció d’un pensament únic i la vulneració de drets i de llibertats.
-Passis del documental “El Passat en comú” adreçats a l’alumnat participant en el projecte. Aquest documental és el fruit de les entrevistes als testimonis del franquisme que es van fer en el curs 2015-16.
-Sessions per dotar als alumnes de claus i mètodes per a realitzar l’entrevista.
-Entrevistes en l’àmbit familiar o l’entorn dels alumnes amb gent gran que hagi viscut el temps del franquisme.
-Recopilació del material i tria dels millors testimonis per elaborar un documental que sigui la síntesi del treball. En el documental també es recopilarien les experiències dels participants.
|
| |
Formador/a |
Miquel Aguirre
|
| |
Avaluació |
Satisfacció de les persones en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa i percepció de transferibilitat.
Avaluació dels materials i/o de les evidències justificades del treball realitzat.
|
| |
Requisits de certificació |
"Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
Valoració positiva dels materials i/o de les evidències justificades del treball realitzat."
|
| |
E-mail |
b7990106@xtec.cat
|
| |
|
|